Alla inlägg under januari 2011

Av Carina Arvidsson - 31 januari 2011 11:26

Kan man börja återta sina vanlig rastningsmarker, testade Hultsjön idag och se det var en upptrampad stig ned till sjön

Äntligen tycke nog hundarna också  går det att springa i skogen igen

Hela flocken hade bråttom men till sjön, men det kännes mycket konstigt att inte ha vildbasrna Åsa och Virre med sig, det är ju de som sätter fart på hela gänget.  Nu var det bara Tops, studza, Centra och Annie som var med, men till min glädje var det inte så mycket snö i skogen så imorgon får även Pizza hänga med det kommer hon att  uppskatta

Kö krock på väg ned till sjön 

Till Tops besvikelse ligger dock locket på på sjön, hon väntar o väntar på badsässongen


Annie och Centra tränar inför Lets dance,  Tops och Studz roar sig med att
spana efter vilt 

Dock blåste det ganska mycket

Här har Centra hamnat i blåsvädret  

Går det inte att bada får man glädja sig att springa på isen, kompisarna  Tops  och STudz


Studz Centra och Tops i fullfrihet


Vackra Annie som vi om allt går som tänkt ska åka och para i morgon med Herr Robert

    

Av Carina Arvidsson - 25 januari 2011 15:29

Vad gör man inte för sina hundar, igår  åkte jag till "mitt" nyhittade gärde igen och denna gång var det inga rådjur där så överlyckliga hundar fick äntligen springa av sig energin

Vov vov detta var superkul tyckte nykomlingen Centra


Tog en liten stund  innan hon fattade hur kul det är att bara springa springa

En som springer utan att ha hjärnan med sig är den norska greyhounden Åsa

Här krockar hon med Tops, så det får bli domstols sak till våren, hon blir säkert dömt
för vårdslöshet på fält

Lycklig var hon i alla fall vår Åsa


Full fart medvetslös är det som gäller för henne

Söker ju nytt hem till Åsa och ett absolut krav är att hon får fortsätta springa fritt,och leka levande muddeverk,  hon har sån livsglädje den hunden


Vilken blick jag fick från Tops Tror inte hon gillade bli fotograferad innan hon hunnit  med make uppen


Annars är hennes favoritsysselsättning att leka skadeskjuten älgkalv i snön


På avstånd såg vi Närkes största berg den sk Kvarntorps högen, som även är ett omtyckt skidparadis och även känd för konst på hög

Fick också höra talas om att det gick isbjörnar lösa på gatorna i Kumla så idag tog jag kameran och skyddkläder och började leta och behövde inte leta länge innan jag gjorde upptäckten att det var SANT

KUmlas egen isbjörn

                 

Av Carina Arvidsson - 20 januari 2011 15:04

Letar förtvilat efter "rasplatser" där jag kan låta hundarna få springa av sig energin, speciellt när man har inackorderingar och unga hundar så behöver de bli av med sin energi Igår kollade jag läget uppe vid Mosjön men det var dåligt plogat men till Sjötorp tog vi oss
så  vi kom nästan fram dit vi hade tänkt oss,  Så Eva Christin om du undrar vem och vad som skuttat runt i er trädgård så var det Cirkus Freckles

Till Åsas stora lycka fann hon öppet vatten,  Kompisen Morgan hölls sig dock mera avvaktande

mkt snö är det dock fortfarande kvar, stackars Studz blev helt nedblodad av att trampa igenom på skaren

Valparna är nu tre veckor och har fått byta upp valplådan till en trea med utsikt


Jodå de är fem valpar, men tror tjejen hade annat för sig när jag tog bilden

får snart foto hjälp och då kommer det 3 veckors bilder

Tills idag hade jag spanat in ett kanonfint gärde, utan snö. men nog sjutton gick det rådjur där när vi kom fram så det var bara att glömma, fick bli en prommenad efter myrstigen istället, vissa fick finna sig vara i koppel då vi ska vara rädd om det vilda


Visst ger det en viss vårkänsla. det är underligt i marken, på vissa ställen barmark och på andra ställen 30-40 cm snö


Morgan och Åsa ligger i hårdträning till Lets Dance

Visst kan man vara tre, här har även Centra lagt sig i dansen

Uppps sa Åsa och tappade balansen


Undrar om Åsa var häst i sitt förra liv, överlycklig blev hon i alla fall att hitta morötter i skogen

Idag har jag trimmat Marias gamla hane, KOss, trimmade av brorsan Boss och Zeke förra veckan,men då var det inget foto väder. men här kommer bild på Zeke

Zeke  F Gustaf Fröding 1 år, en Annie & Lasse son
 
Zeke



           
  
     

Av Carina Arvidsson - 18 januari 2011 13:23

Vad gör man inte för sina hundar. snön har ju smällt undan ordentlig de senaste dagarna och tänke att nu kanske det var läge dra till skogs igen med hundarna  men ACK vad vi bedrog oss, i vår skog var det full vinter och för att inte tala om vägen till mitt smultronställe


Här gällde det verkligen att ha tungan rätt i munn,  dessutom insåg jag att jag glömt mobilen hemma hemma så halkade jag och bröt benet fick jag väl ligga där tills vårsolen kom



Inte lätt för hundarna heller trots att de är ordentligt broddade


Gick ut på gärdet och hoppades det inte skulle vara så mycket snö, men även där bedrog vi oss ca 40 cm snö på gärden, men hundarna var lyckliga

och trodde det var full fart framåt som gällde



Centra och frk Studz  i djupsnön



Åsa plöjer fram



Lycklig Åsa



Vårt nytillskott Centra ( F Royal Queen)



Den skade skjutna älgkalven kallad Tops som älskar att snöbada



Så var det bar att ge sig tillbaka till bilen


Var lite orolig att jag inte skulle kunna ta mig tillbaks till den "större" vägen i dena ishalka och snömodd, men i och med att jag sitter vid datorn så lyckade vi,  Lite äventyr kan man väl få ge sig ut på


Pizza valparna växer och frodas, som man säger och blir tre veckor i morgon så jag håller på att fixa dem en större "lägenhet" och imorgon ska de också få smaka  på lite torrfoder


Cirkus Freckles är i ständig förändring, och förra veckan flyttade Centra in till oss,  hon blir sex år i april och om allt går som vi räknar med ska hon ha sin andra valpkull i mars
Centra har tidigare haft en kull med Archie


Virre har varit på intruktörsubilning med Linda på HUndens Hus i Örebro, hon sköter sig utmärkt, men nu är hon åter i Fjugesta som sällskaps dam till Inger


Och imorgon kommer Topsy sonen Morgan hit och ska stanna tom fredag och i börja på februari kommer Sissel sonen Felix på sin traditionella vinterferie


Söker också ett aktiv hem till Åsa då hon inte kommer att användas i avel, En härlig tjej med mycket attityd som gärna vill komma till någon som vill "jobba" men henne.
SKicka ett mail still freckles@telia.com  så berättar jag mer




                


   

Av Carina Arvidsson - 12 januari 2011 09:40

Dax för Årets första blogg,  ska försöka vara lite flitigare i år,  vi får väl se hur det går
Idag skulle min första welsh kull fylld 25 år, inte klokt vad tiden går
Min första welsh var född 1972 och kom hem till oss trettondagshelgen 1973  !!!

NUCh Triggers Wait And See  "Cissie"

Ja det var hon som startade det hela,  dock hade hon sin första kull året innan men Cissie första kull föddes upp med prefixet Trigger 
I kullen som bestod av åtta (5 + 3) valpar fanns bla F Annie Get Your Gun,  som var fullcertad, och dessutom jaktprovsmeriterad, hon gick till pris varje gång hon startade och blev tom provets bästa hund (unghund) vid ett tillfälle, unikt får vår ras
Glömmer dock aldrig hennes prestation, hon stötte fasan som vingades, var lung i skott och flog men domaren sade åt mig att skicka henne efter den skadade fågeln, hon var säkert "borta" i 20 minuter och det hade börjat skymma då på en bergsknalle får vi syn på henne kommandes mot oss stolt bärandes på den vingade och skadade fågeln i ett mjukt grepp 
En annan tik i kullen var vår älskade Frida även känd som Gurkan  F Anna Karenina, och när jag fick kontakt med hennes husse lärde jag mig tidigt om skitsnacket inom hundvärlden, han ville absolut inte ha en valp som var släkt med Triggers Oliver för han hade enligt en annan uppfödare dött ung i hjärfel Hmmmm frågad Erik om han trodde på återuppståndelse, då Oliver var min hund och han låg livs levandes bredvid mig då jag pratade med Erik
Erik köpte sin Frida som han fick behålla i över 16 år  (hon var ett barnbarn till Oliver)
Såg att Erik fyller 90 år i april och hoppas han får hålla sig frisk och fira sin födelsedag
Gurkan och Annie var de enda som gick vidare i avel, båda på Kennel Freckles

Den tredje tiken Aggie  F Agatha Christie hamade hos familje Kilgren i Hässelby, och dottern Ia födde senar upp welsh under kennel namnet Element Of Desire, i dag är det dock Mexikansk Nakenhund på kenneln


En annan hund i kullen "Brandy" F Apricot Brandys husse har jag forfarande via facebook kontakt med och kullbror Oliver (Art Garfunkel) blev "rikskändis" då han i samband med en trafikolycka försvann och levde 6 veckor runt Nissa stigen innan han kunde infångas helskinnad

Ja tänk så många vänner och öden och äventyr jag fått uppleva tack våra våra härliga welshar

Ovido - Quiz & Flashcards