Alla inlägg under april 2010

Av Carina Arvidsson - 26 april 2010 17:55

Ja så kom då äntligen den dagen då Hultsjön öppnade för bad, Var spännande hur Åsa skulle tycka om att bada,  men precis som jag trodde var det någon hon älskade, så nog är hon en tvättäkta Dhens hund
SÅ det får bli en ren bilder blogg idag


Innan man sjösätts kollar Åsa av läget  


26 april 2010 sjösattes Åsa,  tänk hon är SJUNDE generationen, om man undantar mamma Bibbi som får uppleva vårt paradis Hultsjön, helt  säker på att mamma Bibbi också skulle älska vår sjön även om den inte går att jämföra med de norska fjordarna


Åsa simmade otroligt bra för att vara första gången, tänker på Zoda som vi fick skicka till Fusa för att gå i simskola     

Jes äntligen har badsäsongen börjat, Kolla Åsa hopp upp på stenen


Leka med pinnar det är skoj det, härÅsa och Virrus


Topsy, Åsa och Virrus leker pinnleken  


Undrar om Åsa har planer på att dräkna VIrrus

Virrus har fått tag på en egen pinne


Virrus har tom hittat en egen ö
Går bra leka med pinnar på land också


Eller bara springa och springa och springa


Springa gillar frk Studz också

Jodå Pizza var också med på badturen men hon gick sina egna vägar att bada var inget hon tyckte var nödvändigt inte i dag i alla fall

I lördags var vi en tur till Brevens Bruk tillsammans med Inger och Tant Tosca för att titta efter hjortar och nog såg vi det allt närmare 300 i flera stora flockar

En av flockarna


Denna sötnos hittade vi också


Valparn har varit ute i flera omgångar idag i det härliga vädret, du hittarfler valpbilder på min hemsida          

Imorgon om vädret håller i sig så blir det en tur till Örbykulle för lite ormsafari
            

 Annars ser jag fram emot agilitykursen imorgon kväll    
         
  

Av Carina Arvidsson - 24 april 2010 12:16

Nu börjar almanackan bli mer än fulltecknad,   I tisdags började Virrus skolan eller rättare sagt på agility grundkurs, nu var det bara upprop, men det ska bli kul komma igång nästa tisdag, Vi var ett stor gäng, hela 15st men flera av deltagarna hade agility erfarenhet i bakgrunden men nu men nu blivande stjärnor, Kul ska det bli i alla fall, Virrus var enda welshen, kanske till kursledarnas lycka, nåja nästa vår ska de få dras med Åsa

I onsdags åkte jag för att trimma en spaniel blandras i Kilsmo, lite pirrande var de då jag skulle hem till en för mig helt okänd kille för att trimma hans hund, Nåja det var en trevlig kille med en blandras mellan cocker/eng, springer som var i stort behov av pälsvård.Åkte vägen över Brevens & Boo hem, en liten nostalgitripp och hoppades få se några hjortar, såg en vid vägkanten som jag inte han fota med träffade på Herr Trana på ett gärde, eller kanske det var fru Trana


Torsdag fm kom söta Pizza & Robban dottern Vera (F Prima Vera) på trimning

Vera vi hade tänkt gå en skogsrunda men uj vad kallt det var

På kvällen var det  viltspårskursen, med fem glada welshar en jaktgolden och en flat

Monica har blandat lördagsgroggen blod & klöv som tilltugg

Här är det flattmatten Ida och obligatoriskt fika, se så kul vi har

Virrus fick gå ett ca 400 m långt spår med tre vinklar,fortfarande liiiite försiktig men målmedveten och fann klöven utan hjälp. Alla hundarna är superduktiga på kursen

Så skulle jag ta ut Åsa, so mest är med för miljöträning och få gå lite kortare spår, men se då hade Askmolnet slagit till, Topsan hade lyckats med konstycket att låsa hela bilen,och jag kom inte in i bilen, nyckeln låg i framsätet.  Så nu har jag mitt egna Askmolm som tänkte se till att vi inte kom hem. Som tur var hade vi bara 3 mil hem,nej vi slapp gå, skickade ett SOS till gubben som lyckades fixa skjuts och kom med reservnycklen,  Tänk ibland är de bra att ha gubbarna

SÅ när jag äntligen kunde hämta ut Åsa ur bilen för att gå spåret hade börjat mörkna och hon tyckte det var lite läskigt, men hon spårar  i alla fall även om hon behöver lite mer självförtroende blir väldigt störd av att de som går bakom henne, med lite hjälp fann även hon sin klöv

SÖtaste Åsa i trädgården


Jenka solar sig för även hon ville bara med i bloggen


Pizza och Lexus valpar blir bara sötare och sötare


Kanonväder idag, en talgoxe sjöng hela tiden vi var ute i trädgåren nu är de våååår


Äntligen börjar Studza komma i pälskondition efter valpkullen så snart är det dax planera för hennes utställningar

Ha en bra helg allesammans                          

Av Carina Arvidsson - 19 april 2010 15:52

I torsdags var det dax för spårkursen igen, hade planer på att lägga Åsa och hennes spårande på hyllan ett tag tills hon mognat hon är ju dock yngst av deltagarna, så jag tog med mig Virus i stället, resten av flocken var dock med i bilen för social träning, nyttigt för dem upptäcka det finns andra raser än spaniels, tax och tollare,
Vår kursledare Lisa tyckte dock vi skulle ge Åsa fler chanser och vi lade även ett spår till henne, och tänk det löste hon gallant så polleten har kanske trillat ned
Virus gick sitt spår gallant trots klantig matte som trasslade med linan, Carro vår andra kursledare tycke vilken skillnad mot förra gången, hon hade inte observerat att det inte var samma hund

I fredags var det begravning i Knista kyrka för vår goda vä A L  & Susanne kom hit och tog sig ann Pizza och valparna

Lördagen hade jag besök av ännu fler trevliga  norrmän, som ska ha en av Pizza valpar

I söndags var vi på inofficiell utställning i Brotorp Karlskoga, vilken seeg tillställning, det var 4 welshar med varav jag hade tre,
Först ut var Åsa som var en helt annan hund än sist, nu var det cirkus Åsa igen, var mera i luften än på backen med sina ben, lyckades tom slita sig från de som passade henne då jag var inte med topsan och ville  vara med och tävla om bästa veterantik också
så numera kallar de henen för John Travlolta

StoltÅsa med rosetter Någon placering i valpgruppen blev det ej då då det inte var många sekunder hon hade tassarna i backen samtidigt

Även virus skötte sig galant, men Topsan var ohotad, slog den andra veterantiken Bella (Merry Ones Nice SUrprise) blev BIR öven Virrus  BIG-5 och slutligen BIS veteran

Lite blandade bilder från cirkus Freckles

Åsas specialare  bita Virus i svansen

Åsa älskar leka med bollen

Yes fick tag på den också

Även frk Studz är med och leker Åsa ser riktigt "farlig" ut

Bästisarna Virus och Åsa

Taxen Gudrun får också vara med på ett hörn, varför har alla våra taxingar minst ett öra bakåt

Har uppdaterat min hemsida med blandade bilder på valparna som nu är fem veckor      
              

Av Carina Arvidsson - 14 april 2010 19:20

I måndags ägnade jag mig åt "pappersarbete" ni som känner mig vet att jag hatar allt som har med papper att göra, men efter kontakt med SKK var jag tvungen att ansöka om svenskt medborgareskap för Åsa som numera är SE25231/2010   Dhen's Next In Line At Freckles
men ställs hon ut i Norge så ska hennes norska reg nummer användas.Undrar vilket reg nummer vi ska använda i Finland.  Nåja allt för att SKK ska få in pengar, hon får inte ens en ny stamtavla utan enligt uppgift bara en klisterlapp med nya reg. numret till det facila priset av 530.00 + postförskottsavgift, ja det är ju bra vi håller SKK kansli personal sysselsatt


Har också gett Lexus & Pizza valparna sina "riktiga namn" och det blev Rolls Royce Silver SHadow, Ferdinand Porsche, Lamborghini Jarama, Aston Martin och Chevrolet COrvette

Finns en hane otingat, ingen som känner för att ha en RR Silver SHadow hemma ???


Valparna har också fått pröva på att var ute korta stunder

De är mycket måna om miljön och Erik håller på att lära sig bli trädkramare

Duktiga att äta är det också och än så länge river de inte sönder tidningarna så det är ganska lättstädat hos dem, så länge de nu varar


Igår förvandlade jag en mamut till welsh, Ruff var i stort behov av en extrem makover
och han blev riktigt snygg.  Ruff är kullbror till Milla (Fröken Fredriksson) som nyligen hade valpar här

Freckles Mårten Gås


Har även lagt några spår i veckan, har insett att Åsa behöver mogna lite mer innan det är aktuellt med kurs för henne, har även lagt några spår till Virrpannan Virus och det gick riktigt bra, så det får blir Virus som får hänga med på kursen,  Åsa tar time out till hösten då vi kommer igen
Lade också en längre spår i dag som fick ligga nio timmar, och det klarade frk Studz gallant, så nu ska vi öka på längd och tid för hennes del och försöka fixa anlagsklassen i vår


Idag var det åter dax ta en tur till mina bästa marken och ÄNTLIGEN hade snön i stort sett försvunnit, gick i alla fall att gå min vanliga runda

Virrus ylar av glädje,  Topsy blundar och hoppas ojudet försvinner

Man tager vad man haver tycker Tops finns ingen snö rullar man sig i blåbärssnåren

Pizza med mjölkbaren på rymmen från BB

Fortfarande är det dock en del snö kvar i "vår"skog


Hade tänkt inviga badsässogen idag, men isen har inte riktigt släppt sitt tag om Hultsjön ännu så vi får nog vänta tills nästa vecka innan det blir sjösättning av gänget

Spännade se om Åsa kommer gå i släktens fotspår, Bibbi, CLio, Biggan, Jullan och Baggis  är/var nog mera släkt med sälen än vargen


                

Av Carina Arvidsson - 11 april 2010 18:09

Idag som kom den äntligen den såååå efterlängtade vårsolen, SMHI har lovat både Sahara värme och värmebölja vid flera tillfällen, men de är få dagar som vi sett solen och att termometern visat mer än ett par plusgrade,  men idag var det äntligen en riktigt härlig vårdag och då var det också dax för Welsh promenaden Vilken bra tajming, 

De fyrbenta som var med i dag var Casper, Ruff, Simba, Morris, Topsan, Virrus, Åsa, Nelly, Lotus, Bosse, och Freja samt "utbölingarna" frk Studz och Tilda. HOppas jag inte glömt någon
Jo Pernila hade även med Silja men då hon löpte var det en ohållbar situation, så Silja fick snällt finna sig att sitta i bilen,



Nellie i fullfrihet, var en hel del snö kvar i skogen


Ruff blev sååå förälskad i söta Tilda

Här är det vårkänslorna som svallat över, "offret" för grabbarnas vårkänslor är Virrus

Det är inte bara tranor som dansar Freja tittar nyfiket på

Freckles flocken flockas som vanligt hos Lena som de betraktar som en levande godismaskin,, kommer inte ta lång tid innan även Åsa har insett att man ska hålla sig nära henne

Men på promenaden var också Tilda som ska vara en blanding mellan cavalier och cocker spaniel men på minner mycket om en kooiker hondje, skulle inte vara några som helst "problem" att få henne högt meriterad i kooikerringen,  uj uj det skulle var kul att testa

Söta Tilda



Tilde och Studza (en "äkta" kooiker) de är såååå lika

Tilde med sin beundrare Ruff (Freckles Mårten Gås)                          
  

Av Carina Arvidsson - 10 april 2010 19:20

I går var det åter dax för en tur till Motala och träffa ett gäng glada SMörsoppshundar, som varit på röntgen och sedan återsamlades på Motala brukshundsklubb, för god mat och trevlig samvaro

Som vanligt var det hundar och ungar vart man än tittade, det enda som "fattades" var det hemgjort äppelvinet, men det kanske kommer fram någon gång


Topsan väntade förgäves att någon skulle servera henne glass och paj

Åsa flirtade snabbt in sig hos någon av de yngre deltagarna 

Här är det Siws nya valp Flinga som får ta del av Åsas kunskaper

Så nu följer en låååång väntar på det officiella resultatet som kommer från SKK

Idag började viltspårskursen, vi var sex deltagare varav fyra welsar,det ska bli jättekul

de övriga två var en golden av jaktmodell och en flat

Några av deltagarna vid "morgonsamlingen"

Undrar vad Heras matte tycker om rådjursklövarna,

Nöden är uppfinningarnas moder så Eva Kristin och jag fixade enkelt ett fika bord

golden med sitt "byte"

Vi fick alla pröva på att gå två korta spår, och alla lyckats väl,utom min egen Åsa, men så är hon bara 6 månader, hon var väldigt fundersam över alla kvistar och snår, för att inte tala om de två indianerna (Carro & Lisa) som gick efter henne i spåret "utklädda" i klädnypor och färgglada remsor. 
Plötsligt inser jag att Åsa mer eller mindre helt saknar skogsvana, hon har bara en enda gång trampat på barmark, och än mindre varit i skogen de senaste 3 månader utom på plogade skogsvägar
Nåja det ska vi snart råda bot på då det verkar som om denna vinter äntligen nått sitt slut
Klövarna tyckte hon dock var toppen och bar dem gärna,
Vi fick läxa till nästa gång och ska lägga några korta spår till damen så att poletten trillar ned
Hade dock hoppats på en trött hund då jag kom hem, då vi var ute i 3 timmar, men ack nej en welsh energi för att kunna driva en hel stad

Att Kurt Wallander blev utsedd till sexigaste karl, var något som welshen Freckles Kurt Wallander alias trygve den andra tagit fast på och gjorde sitt bästa för att charma flat flickan på kursen, som löpte

Trygve med sin nyfunna kärlek

Imorgon står nya aktiviteter på schemat då är det welsh promenad,den får vi inte missa då det är enda gången denna vår/vinter vi kan följa med. SÅ jag hoppas vi blir en stor gäng som träffas i morgon, jag kommer i alla fall bidra med 4 varav en liten holländare  

            
          

Av Carina Arvidsson - 8 april 2010 15:58

Idag var det premiär i samsala skogen efter vinteruppehållet  på 3 månader, Gissa om hundarna njöt av att få rusa av sig på mestadels barmark


Gäller dock att vara anonym med tanke på det sk "hundförbudet"


eller också är man kamoflagad färgat, "brunt" och vitt flyter fint i hop med naturen idag


Här går det undan för frk Studz

En som aldrig fått uppleva den härliga känslan att springa i skogen är Åsa,som kom hit

i slutet av november, då var hon för liten, och sedan då hon kunde hänga med i skogen slog vintern till

Flying Åsa


Träffade också på en norsk känguru i skogen, vid namn Åsa


Topsy sjösatt april 2010


Virrus roade sig med att dyka efter pinnar


Den som gjorde sitt bästa för att undvika vattnet var Pizzan, men att gå runt träsket för att komma till mig var det inte tal  om, utan hon försökte hoppa över,  Det blev till att bjuda valparna på milkshake när hon kom hem


Så var det dax åka hem, det ville inte Åsa så istället för att göra som resten av flocken lade hon sig på backen som en tjurig unge och sa VILL LEKA MERA

Nåja det kommer väl en dag imorgon också                       

  

Av Carina Arvidsson - 6 april 2010 15:52

Påskafton och Påskdagen var det ljuvligt vårväder,av detta märkte jag dock ingenting, det fanns olika sätt att tillbringa denna helg, och jag valde att sitta inne hela helgen i halvmörker, med högljudnivå,  Jag jobbade som ringsekreterare på lilla Stockholm, ja det heter ju inte så längre men för mig är det ändå Lilla Stockholm, Nåja jag hade två trevliga dagar tillsammans med Therese och vår trevliga domare Gertrud Hagström. På lördagen var det bla borderterrier och cairnterrier i vår ring,  och bt är verkligen en ras jag gillar, men se husse har håller sig till taxingarna,  Nåja en vacker dag så kanske han går att övertala. SÖndagen hade vi hela 64  dvärgschauzer i ringen och vilket vackert par som stod som BIR & BIM i färgen svart & Silver, två unghundar var det som dessutom var kullsyskon
Naturligtvis kunde jag inte hålla mig från welsh ringen, utan hade chansen att se en del av bedömningen 22 hundar anmälde för Börje Johansson, en "låg" siffra för vår ras idag,sällan det är under 30 hundar, men det var låga siffror överlag

BIR cert till FINUCh Benton Walk of Fame som dagen till ära blev SE U(u)Ch och
BIM rosetten till välkände Tom (SE U(u)Ch Clussex Pay Per View For Dons
Hanhundcert till Welford Brentwood Hills
Inga Freckles hundar anmälda med Lasse (Twinkles Touch And Go) blev BH-5 snubblade på mållinjen om det sista certet som skulle gjort honom till champion
Grattis alla inblandade

Igår kom snön tillbaka, tack och lov stannade inget på backen, utan det var nog bara en påminnelse om att den ligger och lurar bakom hörnet och snart är det väl vinter igen
Min far sa alltid att Sverige hade 8 månaders vinter och 4 mån sämre skidföre och jag börjar undra om det inte ligger något i det

Sedan måste jag skämmas har missat frk Studz 4 års dag igår, SKäms på mig, men dag firade vi den med en långpromenad på barkmar som uppskattades av damen. Den enda som kom i håg henne var hennes kullbror Flors med matte Ann Kristin  Tack för det så damen fick bli firad

Så idag drog vi till skogs,tyvärr var det mer snö kvar i skogen än jag trodde men det fanns till hundarnas glädje även en hel del barmark


PIzza fick "slippa" valparna idag och hänga med ut man kan nästan se hur hon ler av lycka

Livet är en fest tycker Virrus

Fulltart utomhus är det på Virrus
  

Inte hade jag någon aning om att näcken var en welsh, nåja jag borde anat

Lycklig 4 åring på barkmark

Pizza och Topsy undrar vad det är för konstigt på backen LÖV

Min pinne eller är det den svenska sjukan som gör sig påmind igen

Den norska turbomaskinen Åsa

Hon KAN sitta stilla här ville hon inte följa med hem

Några som är glada att det blivit barmark är rådjuren

Dom här sötingarna träffade vi på på hemvägen, 

När vi kom hem fick Pizzerian mat och jag passade på att ge valparna torrfoder för första gången

Ingen tillfällighet att fatty Erik hamnade mitt i matskålen                                 

Ovido - Quiz & Flashcards