Alla inlägg under december 2009

Av Carina Arvidsson - 26 december 2009 11:23

Så var julen över för den här gången, Skönt med en vit jul, så hundarna höll sig någorlunda rena, och vad det gillar att vara ute och busa

Åsa och Virrus busar i snön, får nästan gå ut och hämta dom för att de ska komma in

Leker gör vi inne också här får vi hjälp ???? av Jenka

Marcus, sonen har varit hemma några dagar under julen, och en gång per år, dvs till jul, fixar jag köttbullar som sonen brukar älska, MEN se detta år hade han bestämt sig för att vara vegetarian, typiskt ungar eller, men köttbullarna var goda så jag fick ju mumsa i mig dessto fler
Marcus åkte hem redan i går då han skulle ut och roa sig på kvällen, Roa sig skulle även Pizza matten, så vi fick en nattgäst. Pizzerian,   som mer eller mindre tillhör flocken

Studzas valpar som nu är omdöpta till Bumbibjörnarna är bara hur goa som helst, riktiga tjockisar, hade hoppat kunna ha den ute lite, men med 25 cm snö så druknar det så det får näja sig med bus och lek inne, 

Mamma Stuza leker med tvåan

Jenka älskar valparna, här har hon fått trean som kompis

Mamma Studza håller ett vakande öga över de små

Hur som helst kul har vi i alla fall

Åsa och Virrus med de små

Hade hoppat på en lugn dag idag, gubbe och taxingarna skulle ut och jaga men men tanke på snömängdens så blev det ingen jakt idag, så jag får skicka ut gubben och skotta i stället, och ffa hitta bilen

Nu går Annie in i sista veckan,  Kommer åka upp till Anita i nästa vecka  och vi kanske får skåla in champagne och önska valparna välkomna till livet. Ska bli så spännande att få se vad som gömmer sig där inne

God fortsättning  och Tack för alla julkort


               
     

Av Carina Arvidsson - 23 december 2009 09:21

I tisdag åkte jag från landet och in till storstaden Örebro för att gå en rastrunda men Yvonne Merry One och hennes prommis gäng. Med mig hade jag Topsan, Virrus, Studza och lilla
Åsa, vi var ute i drygt 1.5 timma  det var kallt  men solen sken, även om den inte värmde
så mycket denna dag

Hej alla kompisar

Naturligvis ska man vara artig och hälsa på hundars vis

Här lyckades jag nog få med de flesta

Vi var åtta welshar, 2 labbar, 1 kooiker och en dansk svensk gårdshund om jag räknat rätt

En av labbe tikarna tog det som sin uppgift att mobba nykomlingarna, dvs mina hundar, här är det Åsa som får sig en tillsägelser,  typsikt labbe, eller  


Morris morsar på Ebba

Dagens fråga Hur många welshar ser ni på "julkortet"

Visst ser det härligt, ut,  Topsan har fått motorstopp, is under tassarna

Ebba gillar att bära på stenar

Morris har börjat träningen till 2010 års upplaga av let's dance som han och matte Yvonne tänker söka till

Söta Åsa växer så det knakar,    

Önskar er alla er riktigt God Jul och tänk på att julen kan vara farlig för hunden, så se upp framför allt med choklad, nötter och snören till julpaketen      
                 

Av Carina Arvidsson - 21 december 2009 10:04

Tänk så lyckliga i alla fall hundarna blir av lite snö, Jag är mera kluven till hur jag ska ställa mig till det vita som kommer ned från skyn, varför ska det alltid överdrivas
Jag bad om att få slippa slasken, men inte fasen hade jag beställt - 21,6 grader som är toppnoteringen här denna vinter

Virrus njuter

Även hundar gillar att snöpulas, här får sig Virrus en "omgång" av "gammeltanten Topsan, som fyller nio till våren, men ställer alltid upp på lite bus

I lördags hade vi besök av en familj från Mölndal som ska ha en av Studzas pojkar

Alla hundar vill vara med i valprummer och få sin beskärda del av klapp och

kel No hards feeling här inte, 
SÅ hör man om motsatsen där det får slussas både hit och dit när det är valpar i huset, 
Frk Studza har även haft besök av valparna pappa Yesper och Pepsi från förra kullen och

det är lika kul vem som än kommer 

åsa och trean morsar på varandra 


Åsa älskar leka med de små, men under överseende då hon bara är valp själv, 12 veckor och
studtals betraktar dem som levande pipleksaker,
      

Topsy och Åsa med Studzas valpar   
 


Ettan har tagit på sig den riktigt farliga minen

Fast vi KAN leka snällt också

Hela gänget   
  

Topsans favoritsysselsätting, gå in och knycka valparna leksaker

Kan undra vad virrus egentligen tycke om valparna


Nu ser vi fram mot lite sol, vi har fått kyla och snö, men det var ju tre önskningar jag hade, då ska jag passa på att ta ut valparna och försöka få till lite busbilder i snön ,bra kylan vill ge med dig


      
         
           
        


Av Carina Arvidsson - 14 december 2009 14:56

Helgen kunde inte ha börjat bättre för husse och hans lekkamrater han hade fått ledigt att jaga på lördagen, då han skulle vara hundvakt på söndagen då jag skulle till Stockholm
Jenka släpptes i skogen och ganska snart började hon driva, tokstollan hade för tredje gången  fått en älg på fötterna, de lyckades fånga in henne och lät Staffans grå hund avsluta det hela, så nu har Hubert och hans lekkamrater skjutit fullt, Så nu är det tax jobb för hela slanten som gäller resten avjaktsässongen

Tänk att man blir så glad av en död älg,


Ja så bar det iväg till Stora Stockholm, ja hund 2009 heter det ju numera men det gamla uttrycket sitter kvar i oss "gamlingar"  Det var 37 !!!! året jag besökte mässan,för det mesta som utställare men även som i år bara som turist
Ja vad ska man då säga, på min hemsida ligger ett foto collage på samtliga hundar med resultat.
Blev mycket besviken på hundarnas kvalite, som var mycket ojämn, ovanligt många feta hundar, och många försiktiga hundar, det var inte många hundar som hade det typiska spaniel temperamententet. och rörelserna var i många fall rent bedrövliga
Domarna behöver även se upp med rullande ryggar, på en av tikarna rullade ryggen så man blev nästan sjösjuk av att se henne,ett varv till och hon hade kantrat, Ett inte helt ovanligt "fel" på våra welshar är också hängade ögonkanter och i många fall "blöta" ögon, Snart är det väl också dax lägga våran ras till SKK observationslista
Grattis till Gun och Johan som lade beslag på Cert Cacib & BIM i första starten i öppenklass och därmed var Carl Johan en "riktig" svamp
Det är alltid lätt dömma vid ringside, men en favorit hade jag som jag gärna sett som dagens BIR hund 8 åriga Java , Int Nord UCH Iagos Allbout the Money

java
Vilken härlig kondition hon var i pigg glad med viftande svans, utmärkta rörelser och synnerligen välbyggd så Java får bli "min" BIR hunnd

Ja så blev det kort galopp til kooikerringen, där bedömningen precis startat, två hundar var redan bedömnd men då det fått ettor var de kvar i ringen, Endast 13 kooiker var anmälda för den holländska domaren Joo Schepers, utställningen krockade ju med den finska dubbelutställningen därav de låga antalet anmälda hundar, då det brukar var en hel del finska hundar med i Stockholm
Domaren föredrog den mindre och tunnare hundarna och fann sin vinnare i Meisjes  Chezz-Leon som fick BIR cert Cacib
De hundar jag såg skötte sig överlag bra i ringen, en av de deltagande hanarna hade åsikter om att domaren "drog" i hans svans och svor åt domaren och fick nöja sig med det gula bandet

Meisjes Chezz Leon 

hoppade av Motala expresen i sista stund och det var skönt att få sätta sig i sin fransman och åka hem redan vid två tiden

Idag tog jag med flocken på en välförtjänt skogstur

Fick bara med tre av dem på bilden här fattas Åsa



Inte kan man tro frk Studz har fyra veckors valpar hemma, utan fullfart är vad som gäller ute i skogen



åsa tycker världen är såååå stoooooooor



Blev så glad då hon fick syn på frk Studz


fullfart var det på Topsan också inte kan man tro hon blir nio nästa år
och haft fem kullar, varav den senast bara för 3 månader sedan


Givetvis hittade damen öppet vatten


Jo Virrus var också med på prommenaden, vet inte varför hon lyckades undvika att bli fotograferad idag


Avslutar med några bilder på Åsa, som stött på ett JÄTTESTORT hinder i skogen
hmmm är inte hennes mormor en duktig agility hund

Hjälp hur ska jag ta mig över detta hinder

Får ta ordentlig sats

fixade det nästan

Nästan över

jag KLARADE det

jag KAN hoppa högt om det inte är ett STORT hinder i vägen         
                        
     



 

Av Carina Arvidsson - 11 december 2009 16:12

Blir så trött på detta grå väder.  I onsdags åkte jag och Yvonne Merry One och tittade på valpar, det var Anne på Kennel Red Joy som fick besök, valparna var sju veckor gamla och man blir alltid lika valpsugen när man är och kikar, tur jag har Åsa 11 veckor hemma ås jag inte behöver falla för frestelsen

Men nog är de bra söta


Igår testade Virrus mina nerver, hon försvann ute på vårt gärde, där jag släppt hundar i lite över 20 år och aldrig har någon hund försvunnit, i slutet av gärdet ligger en energiskog och en vanlig skog, ganska liten nog bara 2 kvadratkilometer, När det gått över en timma och fortfarande ingen skymt av henne höll jag på at gå upp i atmomer,  Tog tom bilen och körde runt, inbillade mig att hon lyckats ta sig ut på riksvägen och blivit påkörd. När hon väl dök upp verkade hon förrvirad och ville inte komma först utan jag fick släppa Topsan som sprang och mötte henne, Nåja hon sov gott igår kväll

Söta Åsa på gärdet


Idag åkte vi till Hallsbergsskogen med hela spanielgänget,vågade inte släppa henne på gärdet igen och även frk Studz behövde få springa av sig

Vart man än åker så lyckas de hitta dygnhål att besöka


Måste dock visa en bild som jag snott från Denise blogg

Åsa mamma, Bibbi, Dhens Ingrid Royal Denise påstår att hon är Int Champion, undrar om hon såg ut sådan då
Kika in hos Denise och träffa hennes tre färgade welshar


När jag åkte hem från skogen åkte jag in till Kumla för att bla handla och passerade då stadens "stolthet"

dvs Kumla fängelset


Hittade också en bortsprungen sko, som såg mycket övergiven ut, undrar vad det är för krake som kom hem på småtimmarna med bara en sko,

Finns att hämtas utanför Sveas


Var också in en sväng på OK macken och köpte Treo, tänk vad tiden förändras


Imorgon ska gubben ut och jaga med taxingarna och jag ska förbereda mig inför Hund 2009, är bara turist i år, ska varken ställa eller sitta i rasmontern, känns faktiskt lite konstigt att bara gå runt och mingla bland folk utan att ha med någon hund
Åker med Motala BK buss tidigt söndag morgon och vi kommer stanna och titta på finalerna innan hemfärd
Kameran ska givetvis med LYCKA TILL alla ni som ställer era hundar,





   
      
  

Av Carina Arvidsson - 8 december 2009 14:10

Idag tog jag med Freckles flocken till Hultsjön, det blev Åsa första besök men absolut inte det sista, en speciell känsla att gå där med sjunde generatione efter sina hundar. Åsa mamma är Bibbi (Dhens Ingrid Royal)  som är dotter till Clio (F Jessica Fletcher) dotter till Biggan (F Begin The Begin) dotter till Jullan, (F Royal Cream) dotter till Baggis (F Bagatelle) och hon sin tur dotter till min stamtik Cissie (Triggers Wait And See)
De har alla på olika sätt älskat Hultsjön, Baggis gick inte att få upp ur vattnet, Cissie besäkte alla grillplatser och letade rester, eller kollade efter måsägg

Åsa tog sig en simtur som dock inte var frivillig, de andra hundarna rusade ut ur vattnet och hon följde med av bara farten, simmade riktig bra men så har hon att brås på också

Som ni ser låg det en tunn iskorpa på vattnet vilket dock inte hindrade topsan

Virus tyckte dock det var i kallaste laget för att bada

Studza tog en kort simtur och lagade till lite milkshake

Virrus och Topsan vid vårt älskade Hultsjön

Åsa lär sig klättra i de svenska bergen så hon fixar Fusa berget också

Hon gillar verkligen att bära på pinnar

Vilken härlig hund hon är Åsa

När vi kom hem var det dax bjuda Studzas valpar på det första målet med torrfoder
  
Fetknopparna var lagom intresserade

Då var det smaskigare med milkshake   

Imorgon ska jag på valptitt, så då hoppas jag kunna fresta er med några goa valpbilder

                        

Av Carina Arvidsson - 6 december 2009 15:26

Då var årets sista welsh prommenad avklarad, solen lyste med sin frånvaro,men det var i alla fall uppehållsväder. 10 gladar rödvita deltog på dagens prommenad

Frihet och fart welsh springer så klart, Trygve och Virrus i full frihet



Virrur är nog som allra lyckligast då hon får ge järnet  



Några av de yngre herrarna ängade sig åt andra aktiviteter,  Lena tyckte vi kunde bjuda den på ett kex för att få dem att sluta, så nu vet ni det,om gubben kryper in under täcket och du inte vill,bjud honom på ett kex

Åsa hade en högtidsstund bland alla kompisar och här snor hon en pinne från Topsan, något som mer eller mindre vore ett sjävlmordsförsök

men Åsa drog det längsta strået, eller rättare sagt, Topsan lät henne vinna, så tydligen är Åsa helt acceperat av flocken

Matfjäskar gänget, lägg märke till att Åsa redan slutit sig till dem, det är en synnerligen matfrisk valp jag fått



Casper såg till att ingen lade beslag på matte macka, tur inte Tosca tanten var med idag  



Åsa hade fullt upp med att följa med sina kompisar men vilken härlig valp hon är

Här har hon hitta ännu ett berg


Och hur gör man för att komma dit ut, ja det klurade hon snart ut,  


Åsa fick en ny kompis, undrar om hon träffas små barn, hon var i alla fall överlycklig att träffa en likasinnad

Bara du och jag tycker Åsa

Vad kul vi har eller hur

Leka knycka mössan var speciellt kul


Avslutar med en 3 veckors bild på Studza valpar, Kommer uppdatera imorgon med individuella 3 veckors bilder
         
                       

Av Carina Arvidsson - 2 december 2009 13:34

Idag lastade jag bilen med Freckles flocken och drog till skog, Studza kvittrade som en kanariefågel  när hon förstod att det var skogsprommenad på gång, och då valparna är 2.5 vecka  så hon fick klartecken att följa med jösses så lycklig hon var

Fullt ös medvetslös är vad som gäller när man släpps  ut ur bilen
så nog är vi fågelhundar alltid,, Topsy Studza och Virrus

När jag gått några hundra meter hörde jag hundarna ståndskälla och gissade att de stött på en annan hundägare men det var en gubbe som var ute och gick med två hästar !!!! . Ibland förvånar mig hundarna de kom direkt när jag kallade på dem, tycke nog gubben hade lite väl stora hundar med sig
Med oss i dag hade vi Karlsson Pizza

Pizzan och gärden är ingen bra kombination, då slår hon fullkomligt dövörat till, och gör skäl för sitt namn vild och galen, Hotade med att låta henne vara kvart till imorgon,då hon ändå inte skulle bli hämtad av Karlsson förenns i morgon

Virrus spanar efter sin kompis Pizza

   
Åsa hälsar till Denise att de har BERG även i Kumla, kanske inte lika höga som i Fusa men det går i alla fall att klättra upp på dem
Däremot är inte vattenpölarna mycket att hurra för om man är uppväxt på Fusa


Åsa glömde bromsa när Virrus hade stannat för att lukta på något gott

Härlig vinterbild på Virrus

Virrus och Studza njuter av friheten
Åsa orkar inte hålla samma tempo som resten av flocken, men det kommer nog inta ta lång tid innan hon rusar runt med dem

               
  
l  

Ovido - Quiz & Flashcards